23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Udvidet kundekreds til danske spegepølser

Der er muligvis en lempelse på vej til danske detailvirksomheder, så det i fremtiden bliver muligt at sælge varer længere væk end 50 kilometer.








Måske nye regler fra sommer 2013







Den geografiske grænse for salg af lokale fødevarer bliver muligvis udvidet til 150 kilometer for f.eks. spegepølser, rullepølser, leverpostej, røget fisk, kogt skinke og ost. Dog skal EU-kommissionen først godkende den danske fortolkning, oplyser Fødevarestyrelsen. I dag må detailvirksomheder sælge en begrænset del af deres varer til andre detailvirksomheder, f.eks et supermarked, i en omkreds af 50 kilometer. Ønsker virksomheden at sælge ud over denne grænse eller i større mængder, skal de lade sig registrere som engrosvirksomheder. De små lokale fødevarevirksomheder har længe ønsket at få udvidet grænsen, så afsætningsmulighederne bliver større. Og godkender EU-kommisionen den nye danske fortolkning, sådan som foreløbige tilkendegivelser antyder, så kan de nye regler være på plads senest til sommer. Alle detailvirksomheder får dermed muligvis mulighed for at sælge til andre detailvirksomheder i en af Danmarks fem største byer. Af hensyn til fødevaresikkerheden vil der dog stadig være en afstandsgrænse på 50 kilometer, når det gælder de rå varer som fersk og hakket kød, rå fisk, rå æg og rå mælk med videre.

Kilde: Fødevarestyrelsen

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156